Over de schrijver

Mijn foto
is columnist bij Vitesse Inside. De artikelen van dit blog verschijnen ook daar. Contact: plusvite1892@gmail.com Facebook: www.facebook.com/plus.vite.39

dinsdag 2 mei 2017

Feessie 2

Feit is wel dat een super gemotiveerde en enthousiaste aanhang voor wat extra motivatie zal zorgen. En dat zou wel eens beslissend kunnen zijn tijdens deze wedstrijd.
Laten wij als Vitesse supporters er dus voor zorgen dat we die slag winnen van AZ. Het vergroot in ieder de kans dat die lelijke dennenappel naar Arnhem komt. Aan ons mag en zal het niet liggen, toch?

Zo eindigde ik mijn laatste column. En het mag gezegd worden: heeft zeker wel aan de supporters gelegen. We hebben de beker mede dankzij die supporters, durf ik wel te zeggen. Wat een feest was dat in Rotterdam, wat een feest was het in Arnhem. En wat maakt het een boel los in de stad. Iedereen is ineens trots om Arnhemmer te zijn, om Vitessesupporter te zijn. Weg is de ‘ach, dat wordt toch niks’ mentaliteit. De borst vooruit, geelzwart in het hart. Wat kan het leven toch mooi zijn.

Maar toch vraag ik me af, waar komen die supporters ineens allemaal vandaan. We zijn al blij als er bij een thuiswedstrijd 15.000 man op de tribune zit . Zondag zaten er ruim 18.000 in de Kuip. Als er kaartjes voor waren geweest, had er misschien wel het dubbele aantal gezeten. En maandag 20.000 supporters op de markt en omstreken en nog eens duizenden langs de weg tijdens de rondrit.

Ik weet zeker dat een fiks aantal trouwe seizoenkaarthouders niet bij beide evenementen is geweest. Bijvoorbeeld de krasse knarren die altijd bij mij in de bus zitten. Die al tientallen jaren hun club trouw zijn. Die zijn echt niet naar Rotterdam geweest of naar de Markt. Of de ongelukkigen die moesten werken, ziek of op vakantie waren. Ik zelf zat tijdens de wedstrijd in het vliegtuig en kon pas om elf uur het fantastische nieuws lezen. Ik ben misschien wel de supporter die het langst in spanning heeft gezeten.

Zoals zo vaak zijn er velen die willen meesurfen op de golven van succes. Niets is leuker dan je door de euforie te laten meeslepen. Die euforie zal nog wel even in de stad blijven hangen. Tijdens de wedstrijd tegen Roda zal het stadion dan ook goed bezet zijn, is mijn verwachting. En daar ligt ook een grote verplichting voor het team.
De eerste prijs is binnen, maar bij deze wedstrijd gaat het erom het enthousiasme vast te houden en te zorgen dat het resulteert in een flinke toename van het aantal seizoenkaarthouders. Mensen enthousiast maken was blijkbaar helemaal niet zo moeilijk, ze enthousiast houden des te meer.



Maar laten we nog even nagenieten van die fantastische beelden van zondag en maandag. Omdat ik het live gemist heb, heb ik de beelden wel tig keer teruggekeken. Prachtig die geelzwarte tribunes, die enthousiaste mensen langs de weg, die glunderende Johan Neeskens, die swingende spelersgroep, die fantastische aanvoerder die zo ontzettend trots is.
Maar het mooiste beeld vond ik persoonlijk de troostende Kevin Diks, die na de wedstrijd zo meelevend de huilende Derrick Luckassen knuffelde. Wat er gezegd werd konden we niet verstaan, maar de beelden spraken voor zich. Zo moet sport zijn, een lach en een traan, maar vooral verbroederend. Mooi!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten