Over de schrijver

Mijn foto
is columnist bij Vitesse Inside. De artikelen van dit blog verschijnen ook daar. Contact: plusvite1892@gmail.com Facebook: www.facebook.com/plus.vite.39

vrijdag 15 november 2013

Halfvol of halfleeg?

Afgelopen zondag was het zover. De opmerkelijke opmars van Vitesse zou besproken worden bij Studio Voetbal. We gingen er eens goed voor zitten. Eindelijk zou er echt aandacht besteed worden aan onze club. Zoals wel vaker werd het een afknapper. Een paar halve zinnen en we waren alweer bij PSV. Natuurlijk niet zonder dat meneer Jack van Gelders lievelingsquote vreemdelingenlegioen een paar keer genoemd werd. Vitesse telt niet mee, niet bij de pers, maar jammer genoeg ook niet bij het publiek. En dat laatste is mij een doorn in het oog. Ook afgelopen zondag moest ik hoofdschuddend constateren dat het stadion half vol was. Of was het half leeg?


Volgens directeur Joost de Wit is het allemaal heel eenvoudig. Mensen hebben op dit moment geen geld over voor een voetbalwedstrijd. De crisis zorgt ervoor dat ze het in de portemonnee houden. En dan zijn er natuurlijk de verkoopbeperkingen bij een aantal wedstrijden. Daar zou hij een punt hebben als er afgelopen zaterdag door de vrije verkoop meer dan 20.000 man op de tribune had gezeten. Maar helaas was dat niet zo.

Nee, sportmarketing’deskundige’ Frank van den Wall Bake weet het veel beter. Geen voetballiefhebber wil iets te maken hebben met het handelshuis Vitesse en sponsors al helemaal niet. Deze meneer luistert blijkbaar erg graag naar Jack van Gelder. Hij denkt dat het publiek niet zit te wachten op vage buitenlandse investeerders en dat dat de mensen uit het stadion houdt. Het imagoprobleem zou ook de reden zijn dat er nog steeds geen shirtsponsor gevonden is.

Ik ben bang dat de heren het allemaal wat te simpel zien. Joost de Wit moet straks maar eens opletten hoe hoog de Sinterklaas- en kerstbestedingen zullen zijn. Uitgaven die ook niet horen bij de noodzakelijke levensbehoeftes. Mensen maken keuzes vooral op basis van goed gevoel en minder op basis van hun portemonnee, met uitzondering natuurlijk van de echt schrijnende gevallen. Is het gevoel goed bij de club, dan zijn mensen bereid daarvoor te betalen. Kijk naar Engeland, waar er grif € 1000 of meer door Jan Modaal en minder wordt uitgegeven voor een seizoenkaart. Men wil erbij horen.

En meneer van den Wall Bake, het interesseert die supporters niets dat er een buitenlandse investeerder aan het roer staat of dat het een handelshuis is. Vraag dat ook maar eens in Engeland na. Het gaat om uitstraling en gevoel. En natuurlijk om prestaties.
Ook bij Ajax is trouwens sprake van een handelshuis. Spelers worden opgeleid of goedkoop ingekocht om ze vervolgens voor het aflopen van het contract tegen een leuke prijs te kunnen verkopen. En bijna alle clubs uit de eredivisie zijn een vreemdelingenlegioen, meneer van Gelder. Ajax wordt niet voor niets FC Denemarken genoemd.
Nee, als er één team is in de eredivisie, dat evenals Feijenoord, de laatste tien jaar veel met spelers uit de eigen opleiding heeft gespeeld, dan is het Vitesse wel. Soms stonden er wel zes of zeven spelers uit de eigen opleiding in het veld.

Zo zie je maar dat alles te maken heeft met beeldvorming. Als iedereen maar blijft zeggen dat het in Arnhem maar een louche bedoening is, met dat handelshuis en die vage buitenlandse investeerders, dan beklijft dat beeld. Het enige dat op korte termijn helpt is punten halen met goed voetbal. De focus wordt dan verschoven van de bij- naar de hoofdzaken. Maar er moet meer gebeuren.

Waarom zaten er ruim tien jaar geleden steeds rond de 22.000 mensen op de tribune? Wat is het verschil met nu?
In mijn ogen maakte Karel Aalbers het verschil. Wat je ook van hem mag vinden, zijn aanstekelijk enthousiasme, zijn positieve uitstraling en zijn charisma zorgden ervoor dat iedereen erbij wilde horen. Iedereen wil namelijk meedeinen op de golven van succes en enthousiasme. Ik heb wel eens gezegd, dat de club toen een ziel had. En dat is precies wat er nu ontbreekt.
Er zijn meer figuren te noemen, die zo’n samenbindende rol hadden, die er constant voor zorgden dat hun club positief in het nieuws kwam, waar mensen het gevoel bij kregen dat ze iets bijzonders tot stand brachten.
Voor de beeldvorming van Ajax, Feijenoord, Heerenveen, PSV en Twente zijn die voortrekkers heel belangrijk geweest. De rol die Jaap en Michael van Praag, Jorien van den Herik, Riemer van de Velde, Harry van Raaij en Joop Munsterman voor hun club speelden en spelen is daarbij van enorm belang.

Vitesse is nu een club zonder ziel, die een voortrekker, een pleitbezorger mist. We hebben iemand nodig die voor de troepen uitloopt, in de wind gaat staan. Iemand die potentiële bezoekers weer in het stadion krijgt. Die ons weer een goed gevoel geeft, die ons vertelt dat er iets moois gaat gebeuren en dat ook uitstraalt. Iemand voor wie het glas niet halfleeg is, kan het stadion zo weer vol krijgen. Jordania had het kunnen zijn, kan het misschien nog steeds worden. Maar dan moet hij wel tevoorschijn komen, zich nadrukkelijk manifesteren als gezicht van de club en veel positiviteit uitstralen.
Of moeten we toch Karel maar weer uit de mottenballen halen, al is het maar als stroman? Waarom niet? Zo’n actie past toch goed binnen het huidige beeld wat men van de club heeft. En laat de pers dan maar komen, Karel kan ze wel aan. Ik ben er van overtuigd dat het stadion dan binnen de kortste keren weer vol begint te lopen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten