Over de schrijver

Mijn foto
is columnist bij Vitesse Inside. De artikelen van dit blog verschijnen ook daar. Contact: plusvite1892@gmail.com Facebook: www.facebook.com/plus.vite.39

dinsdag 31 maart 2015

Shirt

Geel en zwart zijn onze kleuren. Kleuren die in de dierenwereld op gevaar duiden en met name op gif. Denk aan bijen en wespen, maar ook aan de vuursalamander. Het is een teken voor vijanden: pas maar op! Leuke symboliek.

Maar geel en swert zijn niet altijd de kleuren van Vitesse geweest. In de beginjaren waren dat wit en blauw, de kleuren van de stad Arnhem. Iedere speler moest toen trouwens zelf voor passende kleding zorgen, waarbij het wel vereist was dat het shirt de kleuren wit en blauw zou hebben. Pas aan het begin van de 20e eeuw zijn de clubkleuren veranderd in geel en zwart. Volgens sommigen zou de Gelderse vlag daar de reden van zijn. Dat ligt echter niet voor de hand omdat die vlag naast een gele en een zwarte ook een blauwe baan heeft. Bovendien is die vlag pas in 1953 ingevoerd.
Aannemelijker is dat de kleuren, net als die van VVO trouwens, komen van de familie van Pallandt. Reinhard Jan Christiaan baron van Pallandt schijnt een niet onverdienstelijk voetballer van Vitesse geweest te zijn. Ook zijn broers waren lid van de club. Deze sportieve adel is er blijkbaar de oorzaak van geweest dat de familie van Pallandt speciale shirts voor de club heeft laten maken, maar dan wel in de kleuren van het familiewapen: geel en zwart. Vitesse is dan ook de eerste club in de vaderlandse voetbalgeschiedenis die met uniforme kleding het veld op kwam. Waarvan acte.

Ik moest hieraan denken toen ik vorige week een shirt cadeau kreeg. Een gesigneerd shirt, met een dankbare boodschap. Maar dat terzijde. Welbeschouwd is het een vrij origineel tenue. Voetbalminnend Nederland zal het zonder twijfel meteen herkennen als Vitesse-shirt: karakteristieke zwart-gele banen. Met geen enkele grote vaderlandse club te vergelijken. Alleen Veendam heeft tijdens haar profbestaan een soortgelijke kledij gehad.
Het mooie van de shirts van de laatste jaren is, dat naast het logo/wapen van de club, ook het jaar van oprichting erop vermeld staat. Zo’n historische verwijzing geeft het tenue nog meer cachet. Dat de noodzakelijke sponsorbedrukking daar dan weer afbreuk aandoet, moeten we maar voor lief nemen. Het draait tenslotte niet alleen om voetbal, maar vooral ook om geld.
Over de vormgeving van het huidige shirt zelf, kun je natuurlijk van mening verschillen. De één zal het prachtig vinden, een ander vindt het helemaal niks. Persoonlijk vind ik het niet zo smaakvol. De kleur geel te fel, de strepen te dun. Ook het ontbreken van diezelfde strepen op de mouwen vind ik een gemis. Maar het is de moeite niet om je daar druk over te maken, want volgend jaar is er weer een nieuw shirt. De kassa moet blijven rinkelen.

Het belangrijkste is toch wel dat de clubkleuren, net als de clubnaam en de vestigingsplaats, gewaarborgd zijn. Het ‘Gouden Aandeel’ van de club, waarin deze drie elementen beschreven zijn, blijven in handen van de Stichting Betaald Voetbal Vitesse, waarin de Supportersvereniging Vitesse en de Business Club Vitesse-Gelredome zijn vertegenwoordigd. In principe kan de eigenaar er dus niet aan tornen. In principe…

In oktober zond de VPRO de schitterende documentaire Baas in eigen club uit, over de macht van het geld in het voetbal, (http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2014-2015/baas-in-eigen-club.html) De film, waarin ook Vitesse en VIVO even aan de orde komen, laat zien dat er altijd gevaar dreigt. Supporters van Engelse clubs komen in opstand tegen de macht van de grote investeerders. Supporters van Coventry bijvoorbeeld, moeten vanwege zakelijke belangen, de thuiswedstrijden van hun club in een ander stadion bekijken. In het op 58 km (!) verderop gelegen Northampton.
Cardiff City FC, bijgenaamd the Bluebirds, moest wegens marketingbelangen de clubkleuren wijzigen van blauw in rood. Drie jaar aanhoudende protesten hebben de Maleisische eigenaar er echter toe gedwongen dit terug te draaien.

Het meest indrukwekkend aan de documentaire is de stap die boze Manchester United fans hebben Northern Premier League Premier Division, de Engelse zevende divisie. In mei van dit jaar wordt in de Morton, een volkswijk in Manchester, een nieuw stadion geopend. Dat wordt betaald door de supporters, die er gezamenlijk eigenaar van worden.
gezet na de overname van de club door de stinkend rijke Amerikaanse familie Glazer; ze richten hun eigen United op: FC United of Manchester. De club is helemaal van de supporters en staat momenteel bovenaan in the

Geel en zwart zijn al lang onze kleuren. Hoewel het erop lijkt dat dat altijd zo zal zijn, moeten we wel waakzaam blijven. Dat je als supporters ook een vuist kan maken, laten Engelse supporters zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten