If you can’t beat
them, join them.
Aan deze Engelse uitdrukking moest ik afgelopen zondag
denken toen ik de beelden zag van de West-tribune. Achter de ramen, maar
duidelijk zichtbaar voor iedereen, was Merab Jordania in druk gesprek met de
hoofdredacteur van Voetbal International. Johan Derksen, die wij toch vooral
kennen van het meewarig schudden van zijn hoofd, reageerde tijdens deze
conversatie veelvuldig met ja-geknik. Waarover spraken zij, die twee daar
achter glas? Niemand die het weet.
Feit was dat Derksen, samen met zijn immer schaterende kompaan
René van der Gijp, uitgenodigd was door de club en mogelijk zelfs door Jordania
op persoonlijke titel.
Laten we Derksen even los zien van zijn supporterschap van
een niet nader genoemde club en hem even tegen het licht houden als
hoofdredacteur van een voetbalblad en als kritisch journalist, die niet
schroomt om de knuppel in het hoenderhok te gooien. Wat is de bedoeling van de
club om deze man en zijn joker uit te nodigen? Wat zit hier achter?
Onhandige beeldvorming |
Enige tijd geleden was het het lachertje van de avond.
Derksen liet tijdens de uitzending van zijn programma op RTL een cadeautje
zien. Een cadeautje dat hij had gekregen van de eigenaar van Vitesse. Een
seizoenskaart! Lachen…!
Maar wat schertste mijn verbazing: zonder botte opmerkingen of toevoegingen gaf hij aan dat hij dit gebaar erg waardeerde. Ik dacht dat ik van mijn stoel viel.
Maar wat schertste mijn verbazing: zonder botte opmerkingen of toevoegingen gaf hij aan dat hij dit gebaar erg waardeerde. Ik dacht dat ik van mijn stoel viel.
En nu dit. Een uiterst geanimeerd bezoek en in de
maandaguitzending van zijn programma niets dan lof voor onze eigenaar en zijn
plannen. Maar een paar kleine, blijkbaar onbelangrijke, vraagtekens bleven
over. Niet de moeite om daar lang bij stil te staan.
Ook René van der Gijp is helemaal om. Terwijl hij een half jaar geleden Vitesse nog geen blik waardig keurde, is het nu één en al hosanna.
Ook René van der Gijp is helemaal om. Terwijl hij een half jaar geleden Vitesse nog geen blik waardig keurde, is het nu één en al hosanna.
Dat een charmeoffensief van de clubleiding zo’n uitwerking
heeft op beide heren en ook nog eens zo dat ze Vitesse bijna tot cultclub gaan
verheffen, geeft te denken.
Mocht dit een voorop gesteld plan zijn, dan is dat uitermate
slim. Beeldvorming begint bij de media. Als daar maar lang genoeg een bepaald
beeld wordt geschetst, dan kerft dat zich in onze gedachten. Neem de crisis.
Hoe vaak hebben we al niet gehoord dat het zo slecht gaat, dat we in een
recessie zitten, dat de broekriem aangehaald moet worden. Als we niet oppassen
gaan we dat nog denken ook. Natuurlijk zijn er nu meer mensen die het moeilijk
hebben, maar als ik zie hoeveel mensen nog lekker winkelen, hoe vol de
restaurants zitten en hoeveel mensen er nu op wintersport zijn, overdrijven we
dan niet een beetje? Maar ja, iedereen zegt het. Dus…
Wat negatief werkt kan ook positief aangewend worden. Zorg
dat de toonaangevende mensen in de media een steeds positiever beeld schetsen
van Vitesse, dan hobbelt de publieke opinie er vanzelf achteraan. Een slimme
manier om het stadion uiteindelijk vol te krijgen en leuke sponsorcontracten af
te dwingen.
De communicatie met de media lijkt vruchten af te werpen.
Maar ik hoop wel dat ook de communicatie vanuit de clubleiding met de echte
supporters een impuls krijgt. We waren de afgelopen weken niet blij. De wijze
waarop de club intern communiceerde verdiende geen schoonheidsprijs. Maar goed
dat de VI-coryfeeën nu in “ons kamp” zitten, anders waren we met de grond
gelijk gemaakt.
Maar ook de wijze waarop de eigen supporters op de hoogte
werden gebracht is ronduit bedroevend te noemen. En dat is al een tijdje zo. Er
wordt niets met de supporters gedeeld, zelden wordt er duidelijkheid gegeven.
De supportersvereniging heeft dit aangekaart en een gesprek gehad met Peter Gansler, de nieuwe commercieel directeur van Vitesse. Dit overleg moet weer een structureel karakter krijgen, waarbij veel zaken open besproken moeten kunnen worden. Terecht houdt de SV een slag om de arm. Resultaten uit het verleden zijn een waarschuwing voor de toekomst. Wij wachten dan ook met smart op de resultaten van de volgende gesprekken. En ook hier kan de clubleiding een belangrijke stap zetten, door zich te presenteren als een organisatie, die oog heeft voor de eigen achterban. Ook hier moet gewerkt worden aan een positievere beeldvorming. Werk aan de winkel, zou ik zo zeggen.
De supportersvereniging heeft dit aangekaart en een gesprek gehad met Peter Gansler, de nieuwe commercieel directeur van Vitesse. Dit overleg moet weer een structureel karakter krijgen, waarbij veel zaken open besproken moeten kunnen worden. Terecht houdt de SV een slag om de arm. Resultaten uit het verleden zijn een waarschuwing voor de toekomst. Wij wachten dan ook met smart op de resultaten van de volgende gesprekken. En ook hier kan de clubleiding een belangrijke stap zetten, door zich te presenteren als een organisatie, die oog heeft voor de eigen achterban. Ook hier moet gewerkt worden aan een positievere beeldvorming. Werk aan de winkel, zou ik zo zeggen.
En ondertussen blijf ik wel met argusogen de uitzendingen
van VI volgen en alle positieve opmerkingen van de heren over ons cluppie op
een weegschaal leggen. Natuurlijk zal ik die nooit in het openbaar
tegenspreken. Ik zou wel gek zijn!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten