Over de schrijver

Mijn foto
is columnist bij Vitesse Inside. De artikelen van dit blog verschijnen ook daar. Contact: plusvite1892@gmail.com Facebook: www.facebook.com/plus.vite.39

dinsdag 18 november 2014

Pietendiscussie


Ik had mezelf voorgenomen om er geen woord over vuil te maken. Terwijl de wereld in brand staat, de angst voor dodelijke ziektes de voorpagina’s beheerst, de spanningen tussen Oost en West oplopen, zou ik me druk moeten maken over de rol van Zwarte Piet. Natuurlijk heb ik er wel een mening over, maar ik wil me publiekelijk niet mengen in deze discussie. Want ook dit meningsverschil leidt tot fundamentalisme. Dat is blijkbaar in de mode. Maar ik doe er niet aan mee, want  zoals alles in het leven ligt ook hier de waarheid genuanceerder dan zwart of wit.

Waar ik me wel kwaad over maak is dan ook van een andere orde, ook al speelt  Zwarte Piet hier ook een rol. De reacties op de foto van Leroy Fer wekken bij mij dezelfde gevoelens op als bij de fervente anti-Zwarte Piet demonstranten. Afschuw, kwaadheid, onbegrip. Dat kunnen toch geen weldenkende mensen zijn die dit soort opmerkingen wereldkundig maken. Je moet toch wel van een heel bedenkelijk niveau zijn wil je je zo uiten. Terecht dat het openbaar ministerie overweegt stappen tegen deze lui te ondernemen. En het wordt het ministerie erg makkelijk gemaakt, want het domme is, dat die dombo’s via hun Facebook-account iedereen laten weten wie ze zijn.

Hoe je het ook went of keert en of je het leuk vindt of niet, we leven in een multiculturele samenleving. Al honderden jaren zelfs. En juist die vele culturen hebben Nederland gemaakt tot wat het nu is: open en welvarende samenleving, waar ieder in principe mag denken, geloven en doen wat hij wil. Waar respect en tolerantie de basis moeten zijn waarop we met elkaar omgaan.
Gelukkig is dat meestal wel het geval. De meesten van ons voelen ook dezelfde woede die Robin van Persie voor de camera verwoordde. Ook onze landgenoten met een andere etnische achtergrond hebben voor volk en vaderland de Letten bestreden. Hebben hun best gedaan tegen Tjechië en IJsland, maar hebben ook op het WK laten zien dat er een oranje WIJ-gevoel is. Schaam je, als je om lollig te willen zijn, dit soort smakeloze opmerkingen denkt te kunnen maken.

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om Kevin Leerdams huidskleur of Rochdi Achentehs afkomst te misbruiken om ze af te zeiken. Als die jongens een grote kans missen of blunderen dan zijn het in de emotie gewoon ‘klootzakken’ net als wanneer Pröpper of van der Heijde dat doen. Huidskleur, afkomst, geaardheid, geloof, het heeft er allemaal niks mee te maken dat ze goed of slecht doen. Want het zijn, net als de anderen, gewoon mensen. En die schijnen nog wel eens fouten te maken.

Nee, ik wil me niet mengen in de discussie over Zwarte Piet. Ik wil me eigenlijk ook niet druk maken over die opmerkingen op Facebook. Medelijden met dit soort types is misschien beter op zijn plaats. En laten we ons in Arnhem maar druk maken over onze eigen Pietendiscussie: moet Velthuizen onze eerste keeper blijven of niet. Dat gaat tenminste ergens over.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten