Over de schrijver

Mijn foto
is columnist bij Vitesse Inside. De artikelen van dit blog verschijnen ook daar. Contact: plusvite1892@gmail.com Facebook: www.facebook.com/plus.vite.39

maandag 19 januari 2015

Ben ik nou zo slim…


‘Meneer, heeft u een seizoenkaart?’
Het meisje kijkt me vriendelijk aan. Net als een stuk of vijf anderen bij de bushalte op het Nieuwe Plein heeft ze een fluorescerend wegwerkerspak aan.
‘Jazeker!’ antwoord ik.
‘Helemaal goed, meneer. Gaat u lekker naar binnen. Kijk eens, leest u dit nog wel even goed door.’
Ze duwt me een folder in de handen. Ik kijk er vluchtig naar. Een lichtblauw blaadje met het Vitesse-logo erop. Zal wel iets van de supportersvereniging zijn. Of voor een inzameling.
Ik zoek een plaatsje in de bus en bestudeer daarna het blaadje eens wat beter. Na vier regels bekruipt me al een gevoel van ergernis en ongeloof.

Reis je met de Brengbus naar een competitiewedstrijd van Vitesse? Dan is dat voor houders van een seizoenkaart gratis! Heb je een dagkaart voor één wedstrijd, dan moet je voor de busreis betalen.

Al sinds de opening van het Gelredome heeft Vitesse het vervoer ernaar toe goed geregeld. Bij de seizoenkaart hoort gratis vervoer naar het stadion. De gewone lijndiensten rond de stad en speciale bussen zorgen ervoor dat de verkeersoverlast rond de wedstrijden zo klein mogelijk is. Prima geregeld. Een voorbeeld voor andere clubs.
In al die jaren sinds de opening van het stadion reizen ook andere supporters met diezelfde bussen mee. Een enkele chauffeur van een gewone lijndienstbus wil er nog wel eens wat van zeggen, maar eigenlijk maakt niemand daar een probleem van.

Maar nu ineens gaat men op zijn strepen staan. Gewone kaartjeskopers moeten betalen voor de bus. Maar liefst € 4,50 voor een retourtje. Je zou kunnen zeggen dat dat terecht is. Mensen die een seizoenkaart kopen, mag je belonen voor hun trouw. Maar Vitesse is momenteel helemaal niet in de positie om dit soort maatregelen op te leggen. Waarom niet? Voorbeeld.

Mijn dochter van 25 heeft weinig met voetbal. Hoewel ze thuis opgegroeid is in een geel-swert nest en ze tijdens WK’s leuk meefeest met andere Oranjeklanten, kan het spelletje haar niet  echt bekoren.
Maar afgelopen zaterdag vroeg ze:
‘Pap, zouden er nog kaartjes zijn voor de wedstrijd tegen PSV? Ik vind het eigenlijk wel weer eens leuk om naar Vites te gaan’
Eén, twee keer per jaar vindt ze het gezellig om mee te gaan. Vanwege de sfeer, de gezelligheid en natuurlijk ook voor Vitesse.
‘Het kaartje kost je wel € 23,-‘, zeg ik, ‘ het is tegen de koploper en die kaartjes zijn duurder.’
‘Oeps!’ klinkt het. Hoewel ze al een paar jaar haar eigen boterham verdient, is het bedrag toch wel een flinke aderlating.
‘Nee, ik ga mee,’ zegt ze na enig nadenken, ‘ik heb er gewoon zin in. Dan maar een paar euro duurder.’

In de bus naar het stadion leest ook zij het lichtblauwe blaadje.
‘Moet ik de volgende keer ook nog eens € 4,50 betalen voor de bus?’
Ze kijkt me vol ongeloof aan.
‘Ik dacht dat ze altijd klagen dat het stadion zo leeg is?’
‘Ja, dat klopt,’ antwoord ik, ‘het lukt maar niet  om meer mensen naar het stadion te lokken.’
‘En dan gaan ze geld vragen voor de bus? Maar dan komen er nog minder.’
Met een cynisch lachje kijkt ze me hoofdschuddend aan en zegt:
‘Ben ik nou zo slim, of zijn zij nou zo dom?’
Ik kijk haar lachend aan. Voor sommige zaken heb je helemaal geen verstand van voetbal nodig.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten