Over de schrijver

Mijn foto
is columnist bij Vitesse Inside. De artikelen van dit blog verschijnen ook daar. Contact: plusvite1892@gmail.com Facebook: www.facebook.com/plus.vite.39

dinsdag 10 mei 2016

Klaar

Het zit erop. We zijn klaar voor dit seizoen. En eerlijk gezegd ben ik daar niet rouwig om. Integendeel zelfs. Met de play-offs van 2014 nog in gedachten ben ik er zelfs blij mee dat ons een lijdensweg wordt bespaard. Want dat zou het, net als toen, hoogstwaarschijnlijk zijn geworden. Ook in dat jaar was de tweede helft van de competitie een drama. Ook in dat seizoen stonden we er tijdens de winterstop goed voor, zelfs beter. Maar iedereen weet nog, of beter gezegd iedereen wil vergeten, hoe het ons toen verging in de eerste ronde tegen FC Groningen.

Nee, het seizoen 2015-2016 moeten we ook maar snel vergeten. Of beter nog: er eerst lering uit trekken. Een pittige evaluatie is wel op zijn plaats. Maar wie moet dat doen? Mo Allach? In zijn eentje? Want wie kan/moet hem hierbij terzijde staan? Van onze bobo’s hebben we het hele seizoen al weinig gehoord en de vraag is of ze überhaupt wel voldoende verstand van zaken hebben om te
Maar, wijs als hij is, houdt hij zijn mond. Zolang hij speler van het eerste elftal is vindt hij dat hij daarvoor niet de juiste persoon is. Hij is en blijft loyaal aan de clubleiding, de staf en de trainer. Ook al zal hij wel degelijk kritisch naar hun handelen hebben gekeken, hij houdt zijn mond erover.
Wel heeft hij aangegeven om als aanvoerder nog meer met zijn teamgenoten te willen praten. Over mentaliteit, passie, spelbeleving, teamgeest. Ook hier laat hij weer zien een waardige aanvoerder te zijn, met veel verantwoordelijkheidsgevoel.
kunnen ontdekken waar de schoen wringt. De enige die ik persoonlijk in staat acht een heldere analyse te geven is Guram Kashia. Hij heeft al vaker bewezen een heldere, objectieve kijk te hebben op voetbalzaken.

Nee, ik tast in het duister wie het afgelopen seizoen met voldoende kennis van zaken kan evalueren. Of Rob Maas bij die besprekingen aanwezig zal zijn, waag ik te betwijfelen. Ook al zou hem een aanbieding gedaan worden als assistent, wat ik betwijfel, zal zijn stem weinig waarde hebben. Al heeft hij, daar ben ik van overtuigd, zijn uiterste best gedaan om het elftal te laten presteren. Het feit dat die prestaties zo ondermaats waren en geen van zijn tactische oplossingen resultaat opleverden, zijn waarschijnlijk ook een brevet van onvermogen. Sneu voor Rob. Maar zoals het cliché luidt: zo zit de voetbalwereld in elkaar.

Natuurlijk kijken wij supporters vooral naar wat er op het veld gebeurt. Welke spelers vertrekken, welke komen en vooral ook wie wordt de nieuwe trainer. Ik ga me niet wagen aan allerlei voorspellingen of profielschetsen, maar ik hoop wel dat bij die besprekingen ook het functioneren van de clubleiding meegenomen zal worden in de evaluatie. Zoals bekend loopt het contract van Mo Allach begin 2017 af. De vraag is dus gerechtvaardigd of hij dan ook degene moet zijn die de lijnen moet gaan uitzetten voor het komend seizoen en verder. Die een nieuwe trainer moet aanstellen en spelers moet aantrekken. Zijn beslissingen zullen nog doorwerken na zijn eventuele vertrek.


Wat mij betreft ligt de bal nu bij bobo’s. Zij zullen duidelijk moeten maken waar de ambities van de club liggen. Of we verder gaan met Chelsea talenten een stageplek te bieden of te investeren in eigen jeugd en eigen scouting. Ook zullen ze Allach een nieuw contract moeten aanbieden voor de komende jaren of al in zee moeten gaan met een nieuwe technisch directeur. Wie dat nu zou moeten worden weet ik niet. Maar wie dat over pak-hem-beet zeven jaar zou kunnen zijn, heb ik wel een idee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten