Over de schrijver

Mijn foto
is columnist bij Vitesse Inside. De artikelen van dit blog verschijnen ook daar. Contact: plusvite1892@gmail.com Facebook: www.facebook.com/plus.vite.39

maandag 31 oktober 2016

Gezeik

Je kent dat wel: de natte pies. Bijna niks gedronken en toch de hele tijd moeten plassen. En bepaald geen druppeltjes. Het lijkt wel of je op zo’n moment je hele lichamelijke watervoorraad kwijt moet. En aangezien we uit ruim 70 % water bestaan, kan ik met mijn 85 kilo wel even wat lozen. Thuis zou dat niet zo erg zijn geweest, je gaat wanneer je moet en zet de tv op stand-by. Zelfs tijdens het voetbal, je wilt toch niks missen?

Zaterdagavond was zo’n avond. Ik moest de hele tijd. Tribune af, trappetje af, hup, daar stond ik weer. Ik kon de wedstrijd natuurlijk niet even op stand-by zetten, maar ach, na de 0-1 zou ik toch niet veel missen. Helaas.

Op weg naar het toilet kwam ik een groepje mannen tegen op de promenade. Ze stonden bij een paal met een potje bier in de hand. Duidelijk supporters. Vitesse-shirtje aan, das om, petje op. Waarschijnlijk even een pilsje pakken om de vroege achterstand te verwerken. Even lekker zeiken over de wedstrijd. Uiterst relaxed stonden de heren met elkaar te ouwehoeren, zonder ook maar een blik op één van de schermen te werpen. De handelingen op het veld waren blijkbaar even niet belangrijk. Een beetje begrijpen kon ik dat wel.


Toen ik voor de rust alweer moest, stonden ze er nog steeds. Dezelfde geïnteresseerde gesprekshouding en nog steeds schijnbaar onverschillig wat betreft de wedstrijd. Ook wat verder op de promenade stonden groepjes mannen geanimeerd met elkaar te kletsen. Vreemd. Hoewel, het was me wel vaker opgevallen dat er tijdens de wedstrijd gewoon mensen op de promenade staan te praten. Misschien ging ik er wel vanuit dat het medewerkers waren, of EHBO-mensen of zo. Mensen die blijkbaar minder interesse in voetbal hebben en er zijn om hun ding te doen. Maar niets bleek minder waar. Het waren echte supporters die daar stonden. Daar kon geen misverstand over bestaan.

De tweede helft ging het mij niet beter af, nog steeds liep de blaas vol. Kwam het door de asperges uit blik, de komkommer of was het de appelazijn in de sla? Ach, wat maakt het ook uit, het schijnt goed te zijn voor je lichaam. Detox of zo.
Terwijl ik de trap afliep, zag ik de heren alweer staan. Nog steeds met bier in de hand, waarschijnlijk niet hetzelfde potje als voor de rust en nog steeds lekker aan de klets. Ook de heren verderop waren er nog. En om het verhaal compleet te maken, ook bij mijn vierde toiletbezoek vulden zij de promenade alsof het een receptie was.

Ik ben te beleefd of niet moedig genoeg om het gesprek van de heren af te luisteren. Dus waar ze het over hadden, ik heb geen idee. En echt belangrijk of interessant zal het ook niet geweest zijn. Toch vind ik dat vreemd, een seizoenkaart kost niet niks en om dan juist tijdens de wedstrijden lekker met elkaar te beppen. Ik snap het niet.

Maar ik heb zo de indruk dat als het Vitesse wat meer voor de wind gaat –en daar ben ik van overtuigd- ook deze heren hun seizoenkaart weer gaan gebruiken waarvoor ze hem in eerste instantie hebben aangeschaft. Dan zal de promenade leeg zijn op de medewerkers na. Ik hoop alleen dat ik dan geen last meer heb van de natte pies om dat te kunnen controleren. Dan wil ook ik niks missen van wat er op het veld gebeurt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten